Californiaaaaaaa.

okej,så under tiden jag haft min blogg har det varit många frågor varför jag bor här,hur det är osv. Jag och min familj flyttade först hit i början av sommaren till 7:an eftersom pappa är militär och blev utvald att plugga på Naval Postgraduate School, California,USA. vi spenderade 2½ år här och i slutet av sommaren innan 9:an var vi tvugna att flytta hem igen..

Usa är värkligen inte som Sverige!men det är heller inte precis som på film. det som jag älskar så mycket är att alla här är så himla utgående och trevliga. istället för tjuriga affärsbiträden i sveriga pratar man till och med med folk i kön i en affär. Bilarna,japp dom är STORA! och trucks är höjda vilket menar att själva bilen är upppumpad en bra bit över hjulen. Radion är fantastisk. finns radiokanaler för ALLA smaker. i Usa köper man inte mat för en dag, men har minst 1 kyl och frys ofta 2 av varje hemma fulla av matvaror. Mackor äts inte riktigt till fruksot och kvällsmat som i sverige. visst peanutbutter and jelly sandwitches och Bagel med cream cheese äts ofta,för mig dagligen!haha. men äter man än macka är det flera lager skinka istället för en och massa saker på!

skolan är inte riktigt lika ytlig som på tv. visst man umgås väll lite mera med folk man är lika, men det är inte riktigt så Qlique,it som på tv. på min skola har vi The senior stairs där aa dom flesta populära juniors och senoirs hänger. sedan har vi bord där ett bord tillhör dom sportiga svarta killarna, ett för spohmores och uppe utanför biblioteket hänger många asiater och på andra sidan många mexicanare. men riktigt som på film är det inte!

skolan i usa är enligt mig mycket roligare än sveriges. man spelar knappt sporter utanför skolan utan man spelar för skollaget. det händer massa hela tiden, tex. varje fredag spelar den hetaste Rnb radio kanalen hög musik på lunch och en gång var quarter (4 quarters på ett år, 2 quarters i en semester så 2 semesters motsvarar 1 skol år) har vi ett så kallat Rally då alla samlas i idrottshallen som är ganska stor där vi spenderar en timma eller två med musik uppträdanden,m.m denna fredagen har vi Homecomming Rally då Homecomming King and Queen utsees och cheerleaderna ska uppträda!haha.

alla har ett eget schema och 7 klasser på en dag. så varje lektion tillbrings med olika personer vilket jag tycker är kul för man lär känna massa.

highschool årskurs
Freshman motsvarar 8:an, Sophmore 9:an, junior 1;an i gymnasiet, Senior, 2:an.

hoppas det hjälpte lite och inte var alldeles förvirrande!

Kommentarer
Postat av: E M E L I E J R [en personlig fotoblogg]

Mycket bra svar :)

But dude, vem bor du hos?

2009-10-21 @ 07:31:20
URL: http://emeliejr.blogg.se/
Postat av: Em

men varför flyttade du tillbaka då?

2009-10-21 @ 16:05:51
Postat av: Isabella

jag undrar också vem du bor hos nu? någon du känner eller bara någon random? xD och varför flyttade du tillbaka men inte dina föräldrar?

2009-11-22 @ 23:51:46
URL: http://isabellakarlstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0